L’Espai Far acull la segona sessió de treball del Fòrum de la Innovació Local duplicant el nombre d’assistents

El FIL anuncia l’obertura d’una oficina tècnica de suport per atendre necessitats de recursos, espais i activitats del grups de treball operatius

L’Espai Far va ser l’escenari de la segona sessió de treball del Fòrum de la Innovació Local el passat dimecres, 26 de juny. Com s’havia demanat a la vintena de participants en la sessió d’obertura celebrada a l’espai Crea&Co de Neàpolis alguns d’aquests participants en la primera trobada va convidar alguna persona o més d’una que sota el seu prisma encaixessin en un perfil innovador. Es tractava d’incrementar el nombre de potencials membres del FIL que bé per la seva trajectòria o bé per les seves habilitats personals poguessin fer aportacions o incorporar-se en alguna de les meses de treball ja obertes.

Aquests convidats juntament amb altres ciutadans que van rebre la convocatòria a través d’Internet i de les xarxes socials van aconseguir duplicar el nombre de participants en la sessió d’obertura.

Un dels objectius del Fòrum és el de generar una comunitat on els seus participants puguin implicar-se en els projectes i propostes que es treballin i en la mesura que aquests puguin. Per als assistents que no havien participat a la 1 sessió del Fil es va fer una breu presentació a càrrec de Joan Carles Lluch, director gerent de Neàpolis.

Joan Carles Lluch va explicar que el Fòrum de la Innovació Local - FIL vol ser un instrument permanent i un referent obert a les propostes de la ciutadania. “Volem que sigui la ciutadania qui faci les propostes d’innovació. Que aquestes aportacions estiguin fetes des de processos d’intel·ligència col·lectiva”.

Oficina de suport al FIL

També es va anunciar la posada en marxa a curt termini d’una oficina dedicada a donar suport al FIL. Un espai, no necessàriament físic, que reculli i atengui les necessitats del Fòrum pel que fa a recursos econòmics, d’espais o d’activitat. Un altre dels objectius d’aquesta oficina és el de fer un mapa i d’identificar qui està fent innovació a la ciutat per posar-la en contacte amb la resta de valors i talent detectats, ja que aquesta és la filosofia subjacent del FIL, aportar a la innovació des de la base, des de la ciutadania.

Al llarg d’aquesta segona sessió es van fer tres breus presentacions dels primers tres grups de treball nascuts de la primera sessió del FIL. La primera presentació va ser la del grup de treball que havia escollit treballar entorn la innovació amb l’objectiu de fer de Vilanova i la Geltrú una ciutat capdavantera en l’àmbit de l’envelliment actiu i saludable.

Envelliment actiu i saludable

El doctor Albert Alonso adscrit a la direcció de recerca i innovació de l’Hospital Clínic de Barcelona va explicar la necessitat de fer una aproximació transversal que cerques la complicitat del nombre més gran d’agents implicats, per això el van acompanyar en la presentació Antonia Tamayo delegada del Garraf dels Amics de la Gent Grani Oriol Huguet, metge especialista en medicina familiar i comunitària del CAP de Baix a Mar.

Alonso va dibuixar un escenari per a la proposta que parteix d’un bon posicionament local amb l’existència d’agents que ja treballen en aquest segment de la gent gran. Entre algunes de les fites a aconseguir hi ha la d’implicar agents en matèria de lideratge i govern que permetin fer sostenible el projecte en el marc específic de la ciutat. També es proposen resoldre com fer el seguiment del projecte en els entorns acadèmic i professional. Segons aclareix Albert Alonso “aquest seguiment ens ha de permetre generar evidència científica que ja en tenim i força, però també evidència social que permetrà ajudar a millorar i dinamitzar polítiques locals.

Gamificació de VNG

La segona de les taules de treball desplega la idea de generar un esdeveniment al voltant de la gamificació a Vilanova i la Geltrú. La presentació de la idea inicial va ser a càrrec de Xavier Socias, CEO de Cheap Films, empresa que es dedica a fer jocs i dinàmiques de jocs per a empreses. Xavier Socias és també el director de dos esdeveniments de joc a Catalunya. La fira Joc Joc, de Tona i el Festival del Joc del Pirineu, a la Seu d’Urgell.

La proposta vol oferir un acte de gran format que doni visibilitat les possibilitats innovadores de la ludificació. Es tracta de presentar dinàmiques i sistemes que són propis dels jocs en altres entorns i contextos. Aquests àmbits són molt oberts i diversos: l’ensenyament, l’empresa, la salut o el turisme, per citar-ne alguns.

 

Segons Xavier Socias no s’ha detectat que hi hagi un esdeveniment amb caràcter professional on la gamificació s’abordi des de tota aquesta multiplicitat de capes. “El que volem es donar visibilitat a tot el que s’està fent des d’una perspectiva tècnica però també presentant la part més popular que ens permeti dur la gamificació als carrers de la ciutat”, explica. La taula de treball ha fixat com a objectius a curt termini ampliar el nombre d’implicats en el projecte i la cerca dels potencials espais on poder celebrar l’esdeveniment.

Economia social i solidària

La tercera de les taules de treball és la dedicada a la innovació en l’àmbit de l’economia social i solidària. Ton Dalmau, un dels promotors del projecte Turuta va explicar el projecte d’aquesta tercera taula de treball. Dalmau va posar en context l’origen dels diferents col·lectius que des de la primera taula Transició VNG i durant la darrera dècada han treballat en aquest àmbit fins a posar en marxa la turuta, la moneda social de Vilanova i la Geltrú.

La turuta és una eina “creada des de la ciutadania, no especulativa i que se sustenta en relacions de cooperació basades en un sistema de crèdit mutu, com en els bancs del temps”. Es tracta doncs d’una forma d’euro local, una moneda que és controlada des de l’assemblea d’una associació, ECOL3VNG, que ja compta amb 460 socis i una xarxa de botigues i professionals que accepten la moneda social en determinades transaccions.

La producció i dinamització d’aquesta segona edició del Fòrum de la Innovació Local va ser a càrrec de Xavier Socias, de Cheap Films. Els assistents van ser convidats a fer tastets de diferents tipologies de jocs, des d’experiències immersives en 3D al voltant dels viatges espacials o altres modalitats de jocs que combinaven l’ús de la realitat augmentada amb l’ajut de dispositius mòbils.

Cosplayers en família

Finalment també es presentava una família Maker vilanovinaespecialitzada en Cosplay, una modalitat de joc originaria del japó, que consisteix en la caracterització de personatges del còmic (manga, anime, etc.) i els videojocs. La família Riambau, formada per Agustí, Romy, Anna, Eva i Emma, van traslladar a l’espai Far bona part de laboratori de fabricació digital que tenen en un garatge a Vilanova i la Geltrú. Allà van mostrar algunes de les seves creacions escenogràfiques per a jocs de taula i també recreacions de vestuari com la caracterització d’Ana com a Miss Kobayashi's dragon maid o la d’Eva com a Tracer, l’exagent d’Overwatch, una aventurera de l’espai i el temps.

L’organització tècnica d’aquesta segona sessió va recollir també les noves idees i propostes plantejades pels participants. També va emplaçar els assistents a una nova sessió de treball del FIL que es vol convocar, un cop passat l’estiu, a partir del pròxim mes de setembre.

Twitter - Últimes interaccions