L’IMET ofereix un curs de programació informàtica per a dones

Amb l'objectiu és estrènyer l’escletxa digital

L’IMET ofereix un curs de programació informàtica per a dones

Un dels objectius és estrènyer l’escletxa digital oferint una formació específica, molt qualificada i força demandada en el mercat laboral

L’absència de tecnòlogues en l’àmbit de la computació genera un biaix social en perdre’s diversitat de mirades i maneres de veure i donar solució a les eines tecnològiques futures

L’Institut Municipal d’Educació i Treball començarà a finals del mes d’agost un curs de programació informàtica per a dones. Es tracta d’un curs gratuït de 350 hores de les quals 270 seran de formació en aula i la resta, un total de 80 hores més, seran de pràctiques en empreses.

El curs s’adreça prioritàriament a dones majors de 16 anys, que estiguin a l’atur, tot i que també hi podran accedir dones en actiu que estiguin inscrites al servei d’ocupació de Catalunya. Entre els requisits acadèmics es demana que les participants tinguin el graduat de l’ESO. Les candidates que formalitzin la preinscripció hauran de superar un procés de selecció amb diverses proves i una entrevista personal.

El curs s’estructura amb un total de cinc hores lectives diàries, de dilluns a divendres i des del 28 d’agost fins a principis de desembre. Serà aleshores que començarà el període de practiques amb les empreses. Des de Neàpolis s’oferirà la possibilitats d’acollir alumnes en pràctiques a totes les empreses allotjades a l’Agència Pública d’Innovació ja que, moltes d’aquestes tenen potencials necessitats de perfils coincidents amb  els de les estudiants que finalitzin el curs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El fet d’orientar el curs específicament a la formació de dones té com a objecte trencar un dels sostres de vidre que pateixen els perfils professionals vinculats a les tecnologies. Una barrera que es va començar a forjar ja des de les beceroles de la computació. Precisament una dona, Ada Lovelace, fou la primera persona a crear un algorisme específicament destinat a una computadora pels volts del 1840. Per això Lovelace està considerada com la primera programadora de la història i les seves notes com la primera descripció d’un programari.

Ada Lovelace seria però la pionera d’una llista de dones que han deixat empremta en l’àmbit dels llenguatges de programació, la informàtica i l’enginyeria de les telecomunicacions com Grace Murrey Hopper visionaria en el plantejament dels primers compiladors, que són clau en el llenguatge Cobol o l’actriu Hedy Lamarr, la inventora del commutador de freqüències que faria possible l’actual telefonia mòbil i la transmissió de dades.

Entre aquestes dones pioneres, un dels casos més flagrant d’invisibilitat en l’àmbit de la computació és el del grup format per Kay Antonelli, Jean Bartik, Betty Holberton, Marlyn Meltzer, Frances Spence i Ruth Teitelbaum, les desenvolupadores de l’ENIAC, Electronic Numerical Integrator And Computer per al laboratori de balística dels EUA a la dècada dels 40 i que no van ser reivindicades com a programadores fins a 40 anys més tard.

Els perfils professionals com el de programador i els de desenvolupadors de programari per a diverses funcions, des d’aplicacions, al disseny d’eines, automatització, etc. són força demandats en el mercat laboral. Tot i això, les facultats i escoles universitàries d’enginyeria continuen evidenciant un biaix de gènere en la matriculació dels seus estudiants en aquestes disciplines amb poca presència encara de dones a les aules.

El programa del curs a l’adquisició de coneixement sobre JAVA. Els continguts formatius s’han estructurat al voltant de 4 apartats: la programació d’algoritmes, modelatge de dades, disseny de programari i desenvolupament de programari. En acabar el curs les alumnes hauran adquirit coneixements per poder desenvolupar taques en els departaments d’informàtica en matèria de desenvolupament i manteniment de programari com a tècniques de programació d’aplicacions de gestió web i d’escriptori.

Aquest curs aportarà el seu granet de sorra per trencar l’estereotip que les ciències informàtiques, el hacking o el programari lliure estiguin associats a un rol masculí. Perquè, més enllà dels motius dissuasius a l’hora de seguir formacions acadèmiques de caràcter tècnic-científic, la menor presència de tecnòlogues té també conseqüències socials. La principal d’aquestes és l’afebliment de la diversitat d’opinions, sensibilitats i visions entre aquells que dibuixen i pensen com serà les eines tecnològiques del futur.

La convocatòria d’aquest curs ha estat possible amb els suports del Servei d’Ocupació de Catalunya i de la Diputació de Barcelona que cofinancen la primera edició del curs en el marc de la seva oferta de formació per capacitar a professionals en àmbit i sectors específics.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twitter - Últimes interaccions