Amb la ciència SÍ que es juga. Inici de curs d’inspiració Maker amb activitats d’immersió en les ciències, la tecnologia

Inici de curs d’inspiració Maker

Amb la ciència SÍ que es juga

Tecnolab, Fun Lab, Espl@i Virtu@l i Tecnotrack programen activitats d’immersió en les ciències, la tecnologia o les arts gràfiques als infants i joves a Neàpolis i com a activitats extraescolars

Inici de curs d’inspiració Maker amb una oferta que va de la robòtica, la mecànica a l’electrònica i l’enginyeria o els jocs experimentals sobre física, química i biologia

Els alumnes dels centres escolars i instituts de Vilanova i la comarca han iniciat aquesta tardor una nova temporada d’activitats i tallers tecnològics com a part de l’oferta de lleure educatiu. L’objectiu és fer extensiu l’ús de les tecnologies entre la població infantil i juvenil. Les iniciatives que treballen des de fa anys per assolir aquest objectiu compartit amb l’Agència Local Pública d’Innovació es desenvolupen des de Tecnolab, Fun lab, Espl@i virtu@l i Tecnotrack.

Durant els darrers dies s’han fet diferents sessions de presentació de les activitats. Són propostes que tenen com a base l’estímul de l’experimentació i la descoberta com els espais naturals on desenvolupar la creativitat i potenciar algunes de les habilitats i capacitats. Una adquisició de coneixement que també els farà servei en el seu itinerari d’aprenentatge als centres docents. Bé sigui com a part del programa d’Animació Educativa, com a activitats extraescolars o des dels tallers que es convoquen a Neàpolis, s’ha aconseguit crear una dinàmica que ofereix als infants i joves l’adquisició de coneixements sobre electrònica, robòtica, impressió 3D, programació, etc.

Entre les novetats d’aquesta àmplia oferta d’educació en el lleure i amb un component tecnològic rellevant hi ha, entre altres, la nova activitat extraescolar Xperimenta de Tecnolab; la competició de legorobots, organitzada per FunLab, que celebraà la seva final aquest Nadal a Neàpolis i, en darrer terme, la creació d’una nova entitat, Tecnotrack. Aquesta darrera és una associació, segons explica el seu secretari, Màrius Plana, orientada a potenciar el coneixement científic i tecnològic entre la població adolescent i els joves que és impulsada per un grup de famílies de la ciutat. La nova entitat donarà suport a activitats, propostes i formació no reglada vinculada a l’extensió de les matèries STEAM (acrònim de Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques) així com l’aplicació de les metodologies científiques i l’extensió de l’ús de les tecnologies. 

Tecnotrack, obrint camins a la tecnologia

Aquesta tardor Espl@i Virtu@al inicia una nova etapa amb la reconversió en l’associació Tecnotrack. L’entitat, que és en procés de completar la seva constitució legal, es fixa, com un dels objectius, la promoció del coneixement tecnològic; ajudar a empènyer i desvetllar les vocacions tecnològiques; promoure i difondre els projectes tecnològics dels associats i contribuir a l’extensió del concepte Maker entre aquests.

L’entitat, tot just acabada de crear, compta amb un capital humà inicial d’unes vint famílies que s’han implicat en la missió de treballar per generar aquests espais de capacitació tecnològica entre els joves i adolescents. De fet, Tecnotrack, naix recollint el testimoni i experiència de Màrius Plana i de l’Espl@i Virtu@l que ha complert amb aquestes funcions entre el públic de les etapes infantils a Neàpolis. Ara es busca donar major cobertura de serveis amb programes formatius, de recerca i activitats tècniques-científiques sobre el segment de públic juvenil.

La idea de la nova entitat, que té la seu social a l’Agència Pública d’Innovació Local, és preparar activitats a la carta en funció de projectes i necessitats expressades des de les famílies associades. L’associació anirà cercant les complicitats entre els diversos agents, com el col·legi d’enginyers, la UPC, la mateixa Agencia Publica d’Innovació, professionals i educadors. En funció d’aquestes necessitats es donarà cobertura en el format més adequat: taller, activitat o tutoria, per dur a terme les propostes. Formen part també dels objectius de Tecnotrack afavorir la capacitació en un ampli espectre d’eines tecnològiques i promocionar l’extensió del coneixement dels llenguatges de programació.

Xperimenta, el laboratori dona joc

Un exemple d’aquesta immersió tecnologia és el que proposa Tecnolab amb la nova activitat extraescolar Xperimenta que tot just acaben de presentar. Els àmbits de coneixement d’Xperimenta comprenen la física, la química, la biologia, l’electrònica i la mecànica.

L’objectiu, segons detallen les responsables de Tecnolab, Anna Pujals i Nuria Prat, és el de desvetllar la curiositat a través de l’experimentació i l’observació de fenòmens propers. Els resultats són la millora de la comprensió d’aquests fenòmens, conèixer les seves dinàmiques, comportaments i les raons que els produeixen o provoquen tot resseguint, d’una forma amena, el curs de la metodologia científica. Tecnolab afegeix aquesta nova extraescolar a una oferta que ja fa arribar a 26 centres escolars i instituts del Garraf i del Baix Penedès

En l’àmbit de la física els participants prenen contacte amb el magnetisme, la pressió, la densitat dels elements; en l’àmbit de la química l’observació de les reaccions entre elements possibiliten efectes força espectaculars a partir de la combinació de substàncies molt simples com el sucre, el bicarbonat, l’alcohol metílic i la sorra. Quatre elements que combinats poden crear grans serpentines de color negre que creixen davant els ulls dels participants. En l’àmbit de la biologia els infants experimenten amb els canvis que es produeixen amb el contacte del carbonat de càlcic amb l’àcid acètic, gràcies a això és possible fer que la textura consistent d’un ou es torni elàstica i el faci flexible fins al punt de fer-lo ballar i fer petits bots sobre una superfície sense que es trenqui.

A través del joc i d’aquests petits experiments molts dels quals es poden fer utilitzant objectes reciclats, productes alimentaris (ous, bicarbonat, mentos, coca cola, etc.) els participants es van materialitzant amb la metodologia científica: observació empírica i mesura, a través de l’experimentació es poden respondre preguntes inicials i amb la repetició dels resultats establir anàlisis dels processos i confirmar o desmentir les hipòtesis inicials. Amb totes aquestes estratègies i tàctiques els nois i noies acaben aprenent ciència des del joc.

Igualment amarat de l’esperit de la filosofia Maker, Fun Lab ofereix més de 26 tallers a les escoles de la comarca. Entre la seva oferta, tallers per a participar en la First Lego League de robòtica.

Fun Lab League

La First Lego League s’adreça a infants i joves d’entre 10 i 16 anys a enfrontar-se a reptes vinculats a la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques a partir del treball col·laboratiu. L’objectiu és crear un robot autònom amb la tecnologia Lego@ Mindstorms@. El robot ha de superar una sèrie de proves per a les quals el disseny del robot ha d’haver estat pensat per donar resposta. Lego facilita el tauler de joc on es desenvolupen les proves i planteja els reptes a superar. Cada prova té una puntuació el que permet als equips crear classificacions. L’activitat propicia els valors del treball en equip, el respecte i la competència amistosa i el benefici mutu. Els equips de la comarca inscrits en aquesta lliga es mouen en una franja d’edat entre els 11 i 14 anys.

Segons explica Marc Escolà un dels impulsars de Fun Lab s’ha organitzat, en aquesta mateixa línia, la competició Fun Lab League aconseguint implicar equips d’entre 6 i 8 joves de 5 i 6è de primària de tota Catalunya i amb edats entre els 9 i 11 anys. Aquesta lliga consta de 8 proves en les quals els robots han d’aconseguir moure objectes, accionar mecanismes o fins i fer sonar uns picarols. La final d’aquesta competició es jugarà a les instal·lacions de Neàpolis al Nadal i és previst que es dirimirà entre quatre equips de Cerdanyola, Llorens del Penedès, Sant Sadurní d’Anoia i Vilanova i la Geltrú.

Nadal amb activitats de letterpress i lettering

Fun Lab és una de les empreses associades al projecte internacional Creative Makers que té com a objectiu la creació de quatre laboratoris de creació (FabLabs) infantils a Catalunya, Itàlia, Estònia i Irlanda per a infants. Un d’aquests laboratoris de creació tindrà la seu a Neàpolis i des de Fun Lab s’estan provant algunes de les activitats que formaran part del projecte i que han estat dissenyades per Marc Escolà i Alicia Martínez. Són laboratoris que orientaran la seva activitat cap al món de la tipografia, la impressió i la fabricació digital. També per aquest Nadal es provaran les darreres adquisicions, una màquina d’encunyar i una estampadora per poder organitzar tallers de producció i estampació de nadales, entre altres opcions.

 

 

 

 

Twitter - Últimes interaccions